Utskällda av hotfull förare från Taxi Stockholm !!
För några veckor sedan hade vi en mycket obehaglig upplevelse under en taxiresa med Taxi Stockholm som skulle hämta oss på en adress i Vasastan för att köra oss hem efter en trevlig kväll med barnen hemma hos goda vänner.
Vi ringde och bokade upphämtning på adressen och fick höra att det skulle ta 4 minuter och tog då våra två sovande barn ner till gatan och väntade tillsammans med vår vän Peter som sen skulle iväg på egen hand. Minuterna gick och chauffören kom inte. Vi väntade nog nära tio minuter innan det ringde och en arg man undrade vart vi var och meddelade att han stod och väntade på oss. Eftersom vi stod på gatan precis vid platsen där vi skulle bli upphämtade så undrade ju vi vart han var. Han muttrade surt och lade på. 1 minut senare kom han åkande från en gatan längre bort i kvarteret. Väl framme visade sig att han haft taxametern igång hela tiden och vi skulle alltså betala för att han varpå fel plats. Jag påpekade att det inte kändes rätt och sa att han nog borde starta om.
Då blev han sur och fräste något ilsket mot mig. I och med otrevliga stämningen valde Peter att åka med oss trots att han egentligen skulle hem. Vi hade inte beställt en storbil men det var en sådan han kom i så plats fanns. Vi fick dessutom senare betala storbilstaxa trots att vi bett om en ”vanlig” bil.
På vägen därifrån körde han ryckigt och var allmänt aggressiv i trafiken. I höjd med Norra bantorget körde han fel. Jag påpekade då att han var på fel plats och då röt han till att det var han inte utan det var hit vi skulle. Jag sa att vi bor på nummer 6 och att det ligger åt andra hållet. Han menade att han fått den här adressen av växeln (vilket såklart kan vara fallet men det är inget att brusa upp för mot kunden). Sen kastade han i backen och körde snabbt och ryckigt genom staden till rätt adress. Väl där påpekade jag att jag inte ville betala för hans felkörning, som gjorde att vi fick åka runt en extra gång. Det tyckte han visst att jag skulle för det var inte han som gjort fel. Nu var tonläget så högt att våra barn blev ledsna och började gråta. Han stampade och skrek medan han skulle förklara att han inte gjort något fel. Jag blev helt chockad över hans reaktion och ännu mer när han kastade kvittot på mig, smällde igen bildörren och gasade iväg. Där stod vi tre vuxna och två barn både skärrade och omskakade.
Så här tycker inte jag att en chaufför ska agera. Jag har högra tankar ett bolag som Taxi Stockholm. Jag valde därför att ringa till dem på en gång för att förklara vad som hänt och att jag inte ville betala för allt som hamnade på kvittot.
Ingen som jobbade den kvällen kunde (eller ville) hjälpa mig så jag blev ombedd att sätta mig och skriva en redogörelse på en gång, medan allt var färskt i minnet.
På onsdagen veckan efter var det fortfarande ingen som ringt upp mig trots att jag mejlat två gånger. Då valde jag att gå ut i sociala medier och be om kontakt, detta efter att jag fått en kundundersökning på mejlen där jag som kund förväntades dela mina tankar om att resa med Taxi Stockholm. När jag berättade om detta på vår story tog det ungefär 15 minuter sen ringde deras marknadschef Henrik Boström och ville höra vad som hänt och hur han kunde hjälpa till att lösa detta. Egentligen är ju inte detta ett marknadsärende men jag antar att det blir det när jag börjar berätta om vad jag anser om bolaget och deras kundbemötande i sociala medier. Henrik lyssnade på min historia och lovade att ta detta vidare internt. Någon dag senare så ringde han tillbaka och meddelade att han pratat med föraren och fått en helt annan version och att han inte hade anledning att inte tro på den. Han meddelade också senare i skrift att de inte tänkte kompensera oss på något sätt men kunde tänka sig att återbetala summan vi betalat för resan.
För mig handlar det här inte alls om pengar utan att känna mig trygg som kund hos Stockholms mest kända taxibolag. Det kan jag meddela att jag inte längre gör. Olyckor kan ske och den mänskliga faktorn kan såklart visa sig ibland, men när inte huvudkontoret kan ta in en kundhistoria och se den för vad det är, en önskan om förbättring, så tycker jag det är riktigt obehagligt. Henrik bekräftar genom sin ståndpunkt att han och Taxi Stockholm ställer sig bakom den här typen av aggressivt beteende som chauffören uppvisade.
Att som vuxen man stå och skrika på sina kunder så att barn blir ledsna och gråter känns fel på så många sätt. Är det så som Taxi Stockholm vill hantera sina kunder har i alla fall den här familjen åkt sin sista resa med dem. Detta efter att jag varit dem lojal och trogen sedan jag flyttade hit 2009. Alla sagor har inte ett lyckligt slut och jag hoppas verkligen att ingen av er som läser detta kommer råka ut för något liknande och jag rekommenderar er verkligen att resa med andra bolag. Så som världen ser ut just nu värderar i alla fall jag trygghet och respekt mycket högt. Hur känner ni?